Over op IBAN

Vanaf 1 augustus 2014 gaan zowel Nederlandse bedrijven als consumenten over op IBAN. Nu is het nog zo dat oude rekeningnummers automatisch door de banken worden omgezet naar het langere bankrekeningnummer IBAN. Deze service wordt op advies van het Nationaal Forum SEPA-migratie (NFS) vanaf augustus niet meer aangeboden. Maar IBAN houdt veel meer in dan alleen een wijziging van de rekeningnummers.

IBAN, wat staat voor International Bank Account Number, is een nieuwe manier van betalen.Zowel bedrijven als consumenten gaan IBAN als rekeningnummer gebruiken. Bij betalingen, overschrijvingen en incasso’s hanteren we voortaan Europese standaarden. Dit allemaal voor een gezamenlijke Europese betaalmarkt: de Single European Payment Area (SEPA). Met de komst van IBAN, zijn betaalrekeningen in heel Europa eenvoudig op dezelfde manier te bereiken.

Aanpassingen bedrijven

Bedrijven moeten verschillende aanpassingen doorvoeren. Ondernemingen die geld binnen krijgen via automatische incasso’s moeten hun systemen aanpassen. Doen bedrijven dit niet, dan kunnen ze straks geen geld meer innen. Ook moeten klanten op de hoogte worden gesteld van het nieuwe rekeningnummer en wijzigingen in de administratie en software worden doorgevoerd.

Storneren wordt voor de consument veel makkelijker. Betalingen kunnen zonder reden tot 56 dagen gestorneerd worden. Dat kan ervoor zorgen dat het aantal storneringen omhoog gaat, niet zo gunstig voor de ondernemer.

Risico’s van IBAN

Om consumenten langer te laten wennen aan de overgang naar IBAN, heeft minister Dijsselbloem van Financiën een verlenging van de automatische nummerconversie tot 1 februari 2016 aangevraagd. Maar die aanvraag is door het NSF afgeraden. Een langere overgangsperiode zou volgens de organisatie alleen maar voor onduidelijkheid zorgen, dat zou risico’s met zich meebrengen.

De geïnventariseerde risico’s wegen volgens NSF uiteindelijk zwaarder dan het gebruiksgemak van automatische nummerconversie. Bedrijven en banken betalen veel extra kosten voor het omzetten van oude rekeningnummers naar IBAN.

Pinautomaat als oplossing

Automatische incasso’s vereisen met de komst van IBAN de nodige aanpassingen. Incasseren wordt voor sommige bedrijven een stuk ingewikkelder. Daarnaast kunnen klanten zonder reden tot 56 dagen storneren. Daarom is het aan te raden om eens goed na te gaan hoe uw onderneming het beste haar geld kan innen. Is het bijvoorbeeld niet veel makkelijker om uw klanten te laten pinnen?

Bent u bijvoorbeeld loodgieter en heeft u een reparatie gedaan? In plaats van een factuur sturen, kunt u uw klant ook direct aan huis laten pinnen. Zo hoeft u niet lang te wachten op uw geld en krijgt u het geld gegarandeerd op uw rekening. Wilt u meer info? kijk hier voor meer informatie over Pinautomaten of kijk bij leveranciers als PinDirect verkoopt verschillende mobiele automaten waarmee u uw klanten altijd en overal kan laten afrekenen.

14